Hoe kunnen we ons beschermen tegen EHEC?

Sinds enkele weken is Duitsland in rep en roer vanwege de EHEC-bacterie, die een paar honderd mensen ernstig ziek heeft gemaakt, en zelfs heeft geleid tot meer dan 20 doden. In Nederland zijn ook enkele ziektegevallen geconstateerd.

Over de bron van besmetting is nog grote onduidelijkheid: eerst waren het de komkommers, toen de tomaten, de sla, een restaurant in Cuxhaven, het vlees, en nu is de taugé verdacht. Aangezien niet duidelijk is uit welke hoek het gevaar komt, is het zinnig na te denken over hoe we ons kunnen beschermen tegen deze bacterie.

De EHEC-bacterie (enterohaemorrhagische coli behoort tot de E.coli familie. E-coli hebben we allemaal in onze darm, maar EHEC is een pathogene, ziek makende tak van de E-coli familie. Hij is bovendien erg agressief en resistent tegen verschillende antbiotica. Daarmee leidt hij niet tot een ‘gewone’ diarree, maar tot een hevige, bloederige diarree. Tevens produceert hij een giftige stof, een endotoxine dat organen aantast en kan leiden tot nierschade (haemolytisch uremisch syndroom= HUS) en neurologische schade. Ter voorkoming van besmetting zijn uiteraard hygiënische maatregelen van belang.

De overdracht kan via voedsel gaan: E.coli is een darmbacterie, dus de besmetting komt via verontreiniging van voedsel met ontlasting of mest. Restanten mest op groente kunnen een bron zijn, en dus is het belangrijk groente goed te wassen of te verhitten. Ook vlees dient goed verhit en gegaard te worden. Besmetting via keukengereedschap ( snijplank, bestek, aanrecht) kan worden voorkomen door voor vlees en groenten verschillende snijplanken te gebruiken. De overdracht kan ook van mens op mens plaatsvinden. Daarom is goede toilethygiëne belangrijk. Handen wassen met zeep, minstens 15 seconden, afdrogen met papier of een schone handdoek. Denk ook aan besmetting via de handel van de kraan of via de deurkruk.

Als de EHEC-bacterie toch het maag-darmkanaal binnengedrongen is, dan is het zaak om te voorkomen dat hij zich daar kan nestelen en vermenigvuldigen. Met probiotica kan worden geprobeerd de bacterie ‘eruit te concurreren’. Ook is het belangrijk dat het darmslijmvlies in optimale conditie is, zodat de bacterie minder snel het darmslijmvlies aantast, toxines minder makkelijk de bloedbaan bereiken en vocht minder makkelijk uit het lichaam de darm in gaat. Voor een versterking van het darmslijmvlies kan worden gedacht aan middelen als Glutamine, vitamine C, GLA , Lactoferrine. Ellagitanninen uit cranberry, granaatappel en frambozen kunnen een beschermend laagje op het darmslijmvlies vormen en voorkomen dat E.coli, en ook EHEC, zich hecht aan het slijmvlies en zo de vermenigvuldiging van de bacterie beperken. Bovendien zouden deze stoffen een bacterie dodende werking hebben.

EHEC is mede zo gevaarlijk omdat hij resistent is tegen veel reguliere antibiotica. Dat maakt het arsenaal aan voedingsmiddelen en orthomoleculaire supplementen met een antimicrobiële werking interessant.

Als voedingsmiddelen komen in aanmerking:

  • cranberry
  • granaatappel
  • frambozen
  • zwarte bessen
  • papaja
  • knoflook
  • kruidnagel
  • curcuma
  • oregano
  • rozemarijn
  • tijm

En in de vorm van supplementen denk aan:

  • Bromelaine
  • Tannicidine
  • Berberine
  • Oleo europea (olijfblad)
  • Propolis
  • Oregano-olie
  • Kruidnagelolie
  • Chlorella&nbsp
  • Colloïdaal zilver

Al deze stoffen hebben een remmende werking op de groei van pathogene E.coli’s. Door verschillende middelen te combineren, valt wellicht ook de EHEC af te schrikken en onder controle te houden.

Bron MBOG

Veel mensen hebben traag werkende schildklier

Een op de honderd Nederlanders heeft een verlaagde schildklierfunctie zonder het te weten. Dat is veel meer dan tot nu toe in medische kringen werd aangenomen.

Blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). LifeLines volgt de gezondheid van 165.000 inwoners van Noord-Nederland. Een traag werkende schildklier leidt onder meer tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en toename van het gewicht. Hoe eerder een dergelijke afwijking kan worden vastgesteld, des te eerder een behandeling kan worden gegeven.

Bij ons kunt u een gratis schriftelijke test aanvragen om een eerste indicatie te krijgen of de schildklier goed werkt.

Stuur een bericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van uw naam en test schildklier.

Koolhydraten, zijn ze meer verslavend dan cocaïne?

Schokkende vraag! Helaas is het antwoord nog schokkender. Snel verbrandbare koolhydraten of hoog glycemische koolhydraten geven je , net zoals cocaïne, een rush. Deze rush kan leiden tot een onbedwingbare drang aangestuurd door je hersenen wanneer je te lang zonder zit. Paul J. Scott. The Body, march 2011.

Wat zijn snel verbrandbare of snel verteerbare koolhydraten?

  • Brood (het commerciële brood van wit tot bruin)
  • Granen, ontbijtgranen, pasta,
  • Snoep, koek, frisdranken, fruitsap uit brik (karton)
  • Aardappelen en afgeleide producten

Maar in tegenstelling tot cocaïne brengen suikers en snel verteerbare koolhydraten meer schade toe aan je lichaam dan enkel aan je neurologisch systeem. Je lichaam is in staat om energie op te slaan die je later kan gebruiken. Voeding rijk aan suikers en geraffineerde koolhydraten herprogrammeert je metabolisme, je voeding wordt opgeslagen als niet verbrandbaar vet. Wanneer je terug honger krijgt grijp je terug naar dezelfde voeding die je in deze voedingsafhankelijkheid bracht t.t.z. snel verteerbare koolhydraten.

Waarschijnlijk vind je dit zo onwaarschijnlijk omdat de klassieke voedingsdriehoek als basis koolhydraten bevat met al de voedingsmiddelen hierboven vermeld. De dagelijkse aanbeveling is zelfs zo dat we 45 tot 65 van onze calorieën uit deze voeding moeten halen. Deze aanbevelingen zijn van kracht sedert 1970, tezelfdertijd is ook overgewicht, obesitas en diabetes type 2 ontstaan. De stelling was toen vet eten maakt je vet. Niets is minder waar! De belangrijkste oorzaak van overgewicht zijn koolhydraten en niet vet. De voedingsadviezen van de laatste 40 jaar, weinig vet en veel koolhydraten eten, hebben ons opgezadeld met diabetes type 2, overgewicht en obesitas.

Van waar komt deze theorie dan?

Hersenen en rode bloedcellen hebben glucose als enige voedingsbron. Dat klopt maar in de afwezigheid van koolhydraten afkomstig van voeding, zet ons lichaamsvet zich om naar glucose die dan kan dienen als energiebron voor onze hersenen en rode bloedcellen. Ons lichaam kan perfect voldoende energie halen uit eiwitten, groenten en gezonde vetten.

Een onderzoek uitgevoerd aan de universiteit van Bordeaux (FR) liet ratten kiezen tussen caloriearme suiker en intraveneus toegediende cocaïne. 94 % van de ratten koos voor de suiker.

Het gevaar van koolhydraten zit niet enkel in hun voedingswaarde maar in het verslavend effect dat ze veroorzaken. Nicole Avena een expert in neurologische gedragswetenschappen aan de universiteit van Florida heeft de invloed van suiker en geraffineerde koolhydraten op onze hersenen onderzocht. Volgens haar kan voeding rijk aan suikers net als het snuiven van coke, leiden tot eetbuien en verlangen naar meer. De reden hiervoor is dat suikers hetzelfde circuit activeren in de hersenen als cocaïne en amfetaminen, namelijk het dopaminecentrum.

Voeding arm aan koolhydraten houdt je suikerspiegel stabiel. Voeding rijk aan koolhydraten, voornamelijk suiker, bloem, frisdranken, geven ook hogere suikerspiegels gevolgd door een hogere insulineproductie. Het hormoon insuline zorgt dat de cellen suiker uit ons bloed opnemen om het daarna op te slaan als vet. Maar bij hoge insulinespiegels worden alle mechanismen, die ervoor zorgen dat vetten uit de opslag voor verbranding vrijgegeven worden, geblokkeerd. Na verloop van tijd worden onze cellen ongevoelig voor insuline waardoor onze pancreas er nog meer van gaat maken als compensatie. We komen terecht in een stijgende bloedsuikerspiegel, waarbij ons lichaam hunkert naar wat dit hormoon voedt, dit gebeurt zeer onbewust , waardoor we nog meer suikers en geraffineerde koolhydraten eten. Hoe dikker je wordt, hoe meer je lichaam verlangt naar suikers en koolhydraten al was het maar om dit gewicht in stand te houden.

Je koolhydraatverslaving afbouwen kan even tijd vragen, en ondersteun je best met supplementen die je humeur ondersteunen zoals Klamazol en Tryptozol Plus samen met voeding rijk aan goede vetten, zoals olijfolie, lijnzaadolie, notenolie en ongeraffineerde koolhydraten. Om je insulineresistentie te ondersteunen is het product Glucobalance geschikt. Het helpt je cellen om weer gevoeliger te worden voor insuline waardoor je lichaam er minder van gaat produceren mits het ook een lagere hoeveelheid koolhydraten krijgt. Hoe lang dit duurt is individueel zeer verschillend en kan variëren van enkele weken tot een jaar. Maar zoals bij iedere verslaving blijft de verleiding gevaarlijk, en dien je er bewust van te zijn dat het terug eten van koolhydraten je weer zal verleiden om er meer te gaan eten.

Hoe zit het mechanisme in elkaar?

Bij het eten van koolhydraten zoals het commerciële brood of het nu wit of bruin is , pasta, rijst , aardappels, suikers of koek maakt je lichaam insuline aan. Geraffineerde suikers veroorzaken een enorme bloedsuikerspiegelstijging. Met als belangrijkste gevolg dat je lichaam stopt met het verbranden van vetten. Een te hoog bloedsuikergehalte is gevaarlijk en daarom produceert ons lichaam het hormoon insuline , dit zorgt dat iedere cel de bouwsteen glucose, of suiker, opneemt en opstapelt in onze vetdepots. (Bij mannen zal dit vooral gebeuren op de middel). Doordat je zoveel koolhydraten eet, circuleert er constant insuline in je lichaam, hierdoor word je resistent aan insuline.Insuline resistentie betekent dat je lichaam meer insuline gaat aanmaken dan het nodig heeft. Vanaf nu kom je heel gemakkelijk aan, maar wat erger is, is dat je lichaam naar nog meer koolhydraten verlangt als voedsel voor deze overmaat aan insuline.

Je zit nu in een vicieuze cirkel, waar je enkel uit kan mits goede begeleiding en aangepaste voeding. Dit proces is er één van jaren en zijn laatste vernietigende stap is de overgang naar diabetes type 2.

Ouder worden en essentiële voedingsstoffen

De mens kan niet zonder essentiële voedingsstoffen. Bij het ouder worden neemt ook de behoefte aan ‘age-essentials’ toe, zoals coënzym Q10 en L-carnitine. Ze kunnen onder meer hartfalen helpen voorkomen.

Dit artikel is gebaseerd op de volledig herziene derde druk van Het Gouden Boekje voor het Hart. Hierin presenteert Gert Schuitemaker acht lifestyle-stappen om een hartinfarct (en hartfalen) te voorkomen. Vier stappen gaan over voeding en voedingssupplementen: eet mediterraan, neem dagelijks de basissuppletie, blijf alert in uw eigenkeuken én gebruik age-essentials bij het ouder worden. Blijven vier stappen over, waaronder bewegen, stoppen met roken en het beperken van stressoren. De achtste lifestyle-stap is periodiek een check-up te laten doen. Bij deze laatste stap is er ook aandacht voor medicijngebruik, dat slechts een ‘alternatief’ is voor een gezond en hartbewust leefpatroon.

U kunt het hele artikel hier lezen.

Gratis Consult

Orthomoleculaire therapeut Simone Engel van Simahealth staat woensdag 11 mei 2011 tussen 10.00 uur en 17.00 uur in de Gezondheidswinkel De Weegschaal in de Bisonspoor in Maarssen.

Heeft u vragen over uw gezondheid of heeft u gezondheidsklachten dan kunt u haar hierover advies vragen. Tevens kan zij u tijdens deze dag advies geven over het gebruik van voedingssupplementen. Als u er zeker van wilt zijn dat zij u persoonlijk te woord staat op 30 maat, is het mogelijk om vooraf een afspraak te maken. Om zoveel mogelijk klanten van de Gezondheidswinkel De Weegschaal de gelegenheid te geven om met haar te spreken duurt dit gratis consult maximaal 10 minuten.

Simone Engel heeft buiten de studie Orthomoleculaire Geneeskunde onder andere ook de opleiding Orthomoleculaire Gewichtsconsulent en de opleiding Darmtherapie gericht op microbiologie, immuniteit, diagnostiek, therapie met voedingsleer gevolgd.

U kunt zich vooraf opgeven bij Gezondheidswinkel De Weegschaal, Bisonspoor 1098, 3605 KL Maarssenbroek, Tel. (0346) 56 29 81 of via Simahealth, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., Tel. (0346) 21 65 92

mbog 736tllogo batc footerOnze praktijk is aangesloten bij de beroepsverenigingen MBOG en BATC.